Thursday, October 29, 2009

stres dah hbs..tp Ch-SA-KT-SA-KT-Ch-AS-SA-PD

salam 1Malaysia....
ni entri ke4...patutnya dah lbh dr 4,tp ada masalah mcm2 nak masuk blogspot ni...

berkenaan entri ke3, masalah yg menyebabkan stress tu dah settle...
aku selamat menjadi pembawa hantaran (bawa kek yg paling berat)....
n tempat rahsia tu adalah.......
Institut Perikanan Malaysia (IPM),Chendering..

tp bermula dr perjalanan aku hendak ke IPM tu, aku telah jd seorang pengembara..
ni laluan aku
Changlun-Shah Alam-Kuala Terengganu-Shah Alam-Kuala Terengganu-Changlun-Alor Star-Shah Alam-Port Dickson

kisah perjalanan Changlun-Shah Alam-Kuala Terengganu adalah disebabkan aku dapt panggilan n tawaran tuk join kursus tenaga pengajar agrikultur yg sijilnya adalah diiktiraf/dikeluarkan oleh Australia...
kursus ni makan masa 45 hari...
ada 3fasa..
maklumat kursus ni aku citer next entri yer...
aku n Ain bergmbr dgn banner kursus.

perjalanan aku seterusnya ke Shah Alam adalah bagi menunaikan janji seorang sahabat..
aku dpt pelepasan setengah hari untuk keluar kursus...
hbs kelas j1230 jumaat, 23hb Okt 2009, aku gerak ke airport Kuala Terengganu tuk naik flight j250 ke LCCT....
sampai j4ptg, adik aku yg setia berkhidmat, bawa waja untuk hantar aku ke Shah Alam n membawa sekali baju khas pembawa hantaran yg telah siap dijahit....
j5ptg sampai SA, tgu Fida, j6 baru masuk umah n bersiap siaga...
j7 gerak ke rumah Lin...
hangin lak,jalan jam...1kete gelabah puyuh riso lambt....
j730 lbh kurang sampai umah Lin...
janji nikah j8, tuk imam uat hal, lupa temujanji, j9lbh baru mula...
tu pun ada sorg makcik berkicau mcm mami jarum...
dah duk sebelah c Lin, merungut berbagai...
hati panas je dgr, walau aku bukan tuan rumah, tp sebahagian la jg kan...
j930 lbh2, akhirnya....
Lin selamat jadi isteri org...fida,aku n nadia bergmbr dgn pengantin baru..

ni hantaran-kek yg aku angkat kan...hantaran yg paling berat..

selesai majlis tu,balik umah Fida,tido...
bgn esok pg, 24hb Okt 2009 j545....
bersiap nak ke airport Subang lak bg meneruskan perjalanan ke
Kuala Terengganu....
flight kul 730...
aku sampai airport KT j830..
ada driver IPM dtg jemput...
j9pg lbh2 sikit, aku masuk kelas....
uat muka biasa walau rasa mcm alien jap...
hbs kelas kul 1230 tuk lunch,rupanya hbs trus..
rupanya2, j2ptg tu gak gerak balik
Changlun (KPM,Bukit Tangga)..
patutnya aku n Ain plan nak balik Shah Alam trus ptg tu, tp ada hal syarikat nak kena settle..
jd kena tukar haluan..
j2lbh2 gerak la naik van KPM seramai 6org termasuk driver...
berenti kat Losong beli kopok..
n teruskn perjalanan melalui Grik...
j1130mlm sampai kolej n masuk Dorm I trus..


bgn pagi untuk Subuh, 25hb Okt, depa 1bilik bising bersiap..
Ain yg tanya depa, rupanya ada seminar usahawantani muda n dpt sijil...
aku dgn kepala yg masih pening lalat pun bersiap dek mendengar dpt sijil (roman gila sijil xhbs laie)
seminar tu dibuat kat Mini Maha, Changlun...kul 7 lbh dah terpacak kat dewan xserupa dewan tu...
majlis kul9, tp tau2 je la janji Melayu, 9lbh2 baru mula....ahli panel: wakil agrobank Kedah, CEO TEKUN, TKSU, Dr. Rohani n Dr. Sufian
kul 1200 hbs, ingt nak p ambik mkanan percuma...
kena tgu plak nasi tapau yg hbs..malas tgu+bengang p mkn kat Yasmeen kedai mamak..
depa kata TKSU nak jumpa lak j3ptg, berhabis tgu bas yg dikata akan gerak j1...
alih2, minta tlg Abu ambik...
sampai kolej j2,solat n baring jap...
j250 dah tgu TKSU,alih2 jumpa dgn Dr.Rohani n Dr.Sufian je....
mlm tu keluar mkn with the geng....

pg esok,Isnin, 26hb Okt 2009, j9pg siap nak gerak ke Penang kunun2 nya..
bg settle kan masalah syarikat yg ditimbulkan oleh hamba Allah ni yg ble menyebabkan ati aku panas membara...
p sana naik 2kete...
alih2 p kat Alor Star je, pasal riso xsempat dgn waktu pjbt kat Penang kalo tgu hamba Allah ni...
settle dulu dgn mana yg ada, yg hamba Allah tu, Abu akan settle kan...
dah settle urusan, p mkn keli bakar...
pas mkn, bincang dgn Ain, gerak trus la ke SA..
gerak p Shahaab (terminal bas AS)..
ada bas j2 g Shah Alam, ngam2 masa aku n Ain sampai...
pa lg, beli tiket, naik la bas tu...
j9mlm sampai Seksyen 17...

pg 27hb Okt 2009, cadang nak p Livestock Asia 2009 kat KLConventionCentre...
tp tunda esoknya, sbb Ida nak trun SA gak...

28hbOkt 2009, j8lbh dah siap nak ke KLCC..
expo buka kul 10...
gerak dr umah Ain kul 10lbh...
sampai KLCC lbh kurang 11lbh selepas berpusing2 mencari jalan n parking dgn power ranger merah c Ain...
masuk expo, sejam jer....
bengong kepala,byk sgt benda...
tp xkait dgn kami yg ruminan...
byk tuk ayam n bab1 je....
pas kuar KLCC tu trus balik la...
ain drop aku kat KL Sentral tuk aku balik ke Seremban...
sampai Seremban, naik bas la balik Port Dickson...
aku balik sekali dgn adik kecik aku, yg jumpa kat Stesen Ketapi S'ban...
sampai PD, ayah aku jemput....

tu je la, perjalanan aku 12-28hb....mmg panjng sgt entri ni,pasal aku kumpul story...huahua...
spnjng 16hari perjalanan,semua pengangkutan aku guna, kecuali pengangkutan air, kete sorong n beca n kete lembu n seangkatan dgn nya...

No comments: